A vezetés, a szervezetfejlesztés vagy a marketing alternatív, új módjairól való gondolkodás és kutatómunka területén Simon Sinek megkerülhetetlen tényező. Inspirációs beszédeinek látogatottsága (pl. TED) az egekben, újító gondolatai széles körben terjednek és válnak gyümölcsöző kapcsolatokat hozó szervezeti gyakorlattá. Forradalmi meglátásait a munkánkban és a magánéletünkben is hasznosítani tudjuk, legyünk akár alkalmazottak, startupokban közreműködők vagy épp felsővezetők.

Egy olyan világ megalkotására hív minket, melyben az emberek jelentős többsége mindennap tettre készen ébred, biztonságban érzi magát a munkahelyén, és a nap végén a jól és jó cél érdekében végzett munka tudatában elégedetten tér haza. Sinek egész életével ennek az “igaz ügynek” a megvalósításán ügyködik.
Munkavállalóként vagy vezetőként milyen érzés lenne a fenti világban ébredni? Minden nap valami értékeset, mások hasznára valót létrehozni és ezáltal gyarapodni? Részünkről ezzel a (jövő)képpel könnyen azonosulni tudunk, csapatunkkal mi is ezt képviseljük, ennek megélésére törekszünk. Te hogy vagy ezzel?

Legutóbbi, Végtelen játék c. könyve hasábjain Sinek James P. Carse nyomán a véges és a végtelen játék gyakorlatát boncolgatja, és foglal egyértelműen állást az utóbbi mellett. Az első mindig valami ellen folyik, a második célja, hogy minél tovább tartson maga a játék, és minél tovább játékban maradjunk. A fogalmak kifejtését a szerzőre hagyjuk. Vegyünk inkább egy kis ízelítőt a végtelen játék elméletének gyakorlati alkalmazásaira, olykor meglepő területekről.

  • Az amerikai haditengerészet SEAL kommandósainak kiválasztási módszerén keresztül kapunk például rálátást a bizalomra épülő csapatok kialakításának fontosságára. Számukra a megbízhatóság olyannyira fontos tényező, hogy a Új csapattag felvételénél sokkal nagyobb súllyal esik latba mint a szakmai felkészültség. Persze mint minden ez is relatív, a legjobbak közül a legjobb megtalálásáról beszélünk. Ami ebben meglepő volt, hogy a döntő kérdés nem az hogy a jelölt milyen szakmai sikereket tud felmutatni, hanem, hogy megbízható-e, hogyan illik bele emberként a csapatba? A kérdés katonai nyelven így hangzik: rá bíznád-e a feleséged és a pénzed? A csapat működése és eredményei szempontjából valójában ez lesz a fontos.
  • A Shell mélyvízi olajfúrótornyain szolgálatot teljesítő marcona munkások példája az érzelmek biztonságos megélésének hatását mutatja be a munkakörnyezetre. Azt, hogy ha a munkahelyemen kimondhatom, ha ki merem mondani: “nem tudom mire való ez a gomb”, az szó szerint életeket menthet. Ehhez persze, kell egy támogató, érzelmileg stabil környezet, hogy tudjam nem ítélnek meg azért, ha valamit (még) nem tudok. Hogy kérdezni és tanulni sikk legyen és ne lemoshatatlan, elnémító szégyenfolt: “Nem ért hozzá, hagyjuk! Na, ezt vajon ki vette fel?!”
    Az érzelmi biztonság légkörének megteremtéséért tenni, dolgozni kell, de – még az Álmoskönyv szerint is – megéri. Bíztató, hogy egyre több partnerünknél tapasztaljuk azt, hogy az érzelmek megélésének szakmai környezetben is helye van. Sőt lehet ez motorja a vállalat sikerének. Nálatok ez hogy alakul?

Gondolati kalandozásai közben szépen lassan rávilágít arra, hogy a járatlannak tűnő út legtöbbször nem is annyira járatlan. Nem vagyunk egyedül. Az idő végtelen folyásában voltak, vannak akik nemcsak példával, de megtanulható és jól hasznosítható tapasztalatokkal járnak előttünk. Számos esettanulmányon (pl.: a Disney sikere és zsákutcái, az American Airlines és a Victorinox előremutató megújulása, az Apple és az IBM, majd a Microsoft párhuzamba állítása, stb.) keresztül mutatja be, hogy valójában nem a másik legyőzésének kényszeres képzete, hanem sokszor (nem is olyan hosszú távon) a végtelen horizontra tekintés a (nem ritkán busásan) megtérülő “befektetés”.

Nézőpont váltásra hív. A “Mi a legjobb nekem?” helyett a “Mi a legjobb nekünk?” kérdést állítja középpontba. A cég elsődleges haszna helyett, a milyen értéket teremt ez a vevőink számára megközelítésmódot. „Hiszen az üzleti életben nincs célvonal.” Nem a legjobbnak kell lenni, hanem ha csak egy kicsivel is, de minden nap jobbá válni. Magunkhoz képest. A kérészéletű, fellobbanó cégek helyett, a hosszútávúságra, értéketeremtésre berendekezkedett, valamely ügy szolgálatába álló és bizalmi kapcsolatokon épülő, fejlődésre és változásra képes entitások megalkotásának lehetőségét festi elénk.

És, hogy mi az az egy amit hazavinnék mindebből? Ami engem a legjobban megfogott, hogy nem vakon követendő szabályrendszert tanít; szemléletmódot kínál. És még véletlenül sem a profitszerzés ellen lép fel, a hangsúlyt, a sorrendet helyezi picit máshová. Célja az élhetőbb, boldogabb jövő felé elköteleződött és annak megvalósítására törekvő, az ember felé forduló hozzáállás elterjesztése, aminek az eredményeként elkerülhetetlenül megvalósul a gyarapodás vevőként, alkalmazottként, vezetőként és befektetőként egyaránt.

Egy ilyen világban úgy tudok a munkanap végén hazamenni vagy lecsukni a gépet, hogy a munkámnak volt, van értelme. Ez egy izgalmas cél, ugye? Gyere velünk, tegyünk érte együtt!
Fotó Ben White unsplash